Stav baterie - voltmeter
cena-klikni na obrázok
Meranie stavu nabitia batérie je vhodné najmä pri autobatériach. Stav batérie väčšina z nas zistí až keď nenaštartuje.Vtedy je už neskoro hlavne keď idem do roboty. Na meranie stavu batérie je treba buď špecialny prístroj testovanie kapacity batérií no tie su aj drahé,a väčšine prípadov stačí voltmeter. Ktorý ide ľahko inštalovať.
Inštalácia
Je jednoduchá treba dodržať polovanie batérie a voltmetra tj. že červený káblik symbolizuje plus a tak ho pripájam na plus batérie čierny potom na mínus to zvládne každý
Test 1
Po naištalovaní voltmetra uvidím stav batérie ten je napríklad 12.4 čo podla tabuľky je ešte ok, ešte naštartujem ale už treba dobiť batériu.
Tabuľlka nabitia batériií
13.00 Voltov zvyčajne nová batéria dokáže mať takéto napätie
12.90 V batéria je ok a je pripravená naštart
12.80 V to isté je už zabehnutá
12.70 V stale je na to dobre no už má čosi odkrútené
12.60 V stále naštartuje no ked ju nabijete chybu nespravíte v hlavne v zime
12.50 V Batéria ma už čo to za sebu ale ešte dobre posluži ak sem tam dobijem
12.40 V Už doporučujem nabiť ak aj po nabití klesne na túto hodnotu tak ešte može služiť ale už sa pripraviť na kúpu novéj batérie
12.30 V skoro to isté no batéria bude mať v zime problémy.
12.20 V V lete možno naštartuje no v zime bez toho aby bola na nabíjačke asi ne
12.10 V ak sa jedná o novú batériu treba dať na nabíjačku stara batériu treba vymeniť
12.00 V treba nabiť ak by po nabíjaní napätie kleslo na túto hodnotu batéria už na štarty není dobra (výnimky sa najdu )
11.9 V ak je batéria nová rýchlo nabiť skracuje sa životnosť .Stará batéria po od odpojení nabíjania ak klesne na túto hodnotu už sa životná púť skončila
*
každý prípad je jedinečný dá sa naštartovať aj s 10.5 V no to už dobrá bateria není ...skrátka ak by alternátor nestíhal dobíjať a batéria dosiahne 12.5 a menej treba dať nabíjačku.
Test2 kapacita pod zátažou
Tento test možete skúsiť ak máte novú batériu ktorá pár rázi štartovala resp nabila sa vybila má nejaký ten cyklus za sebu u nových batérií je aká taká istota že sú dobré..
Ako prebieha test?
Zapnem meranie voltmeter ten by mal ukazovať 12.9V-12.7V potom zapnem svetlá napätie klesne na 12.5-12.3V potom už pokles je pomalý nieje rapídny test môžem ukončiť..
Naopak
Mám batériu bez zátaže ukazuje 12.8 čo sa zdá byť OK ale akonáhle zapnem svetlá napätie začne klesať a klesne na 9.5V vtedy je to jasné batéria je mäkká a najskor nenaštartuje ak ešte drží napätie 12.8V znamená že nieje prerazený článok ale je zasulfátovaná da sa ešte desulfovať napr pulzmi ale to je kapitola sama o sebe.
Vadný alternátor
V decembri tatko nemohol naštartovať a myslel že má zlú batériu bola aj zima tak už ju nabíjal každý druhý deň
batériu chcel ísť reklamovať lebo ju mal len 3 mesiace.. Skusili sme teda ešte predtým všetko zmerať voltmetrom do zapalovania batéria mala 12.6V ked štartoval kleslo na 10V čo je poriadku štartér berie velmi vysoký prúd naštartoval batéria sa pomaly vracala na 12.1V 12.2V 12.3V vtedy to bolo už jasné alternátor nedobíja batériu ak by všetko išlo správne mala vyskočiť na 13.8V a hneď stúpnuť na 14.4V (záleží navybití)
no nestalo automechanik závadu potvrdil vadný alternátor hm..poteší..:( ak by tatko pokračoval tak by batériu odpravil ..
Meranie stavu nabitia batérie je vhodné najmä pri autobatériach. Stav batérie väčšina z nas zistí až keď nenaštartuje.Vtedy je už neskoro hlavne keď idem do roboty. Na meranie stavu batérie je treba buď špecialny prístroj testovanie kapacity batérií no tie su aj drahé,a väčšine prípadov stačí voltmeter. Ktorý ide ľahko inštalovať.
Voltmeter môže čo to predĺžiť životnosť autobatérií ak dostanú vždy štavu keď ju potrebujú
Digitálny voltmeter ukazuje presnú okamžitú hodnotu, je to dobré hlavne pre olovené batérie (AGM,GELL,SLA)
Analogový (ručičkový) voltmeter alebo digitálny voltmeter ?
Analogový má výhodu že nepotrebuje napájaciu batériu no odporúčam digitálny voltmeter pretože hodnotu vidím okamžite rýchlo v premávke je to žiadané.Na analogovóm väčšinou je číselnik do 12V možno 24V ak je 36V systém je treba modifikáciu ale tu sa stráca presnosť a aj keby bol presný 36V zistovanie presnej hodnoty strávime dlhší čas a pozornosť treba venovať jazde nie voltmetru.Pri zlej ceste a na hrboloch ručička behá, oba typy voltmetrov sú vhodné ja doporučujem digitálny..
Príspevky motorkárov:
Meranie voltov zbytočne nieje.
Ak ti odide regler a bude prebijat tak to uvidiš len ak maš voltmeter namontovany. Zachraniš si minimalne peniaze za zničenu a nafuknutu baterku, ak nie za nove žiarovky, CDI, vinutie alternatora ci dalšie elektronicke a nie lacne sučiastky.
Panjatno...
bača píše .
Pred 2 rokmi mi odišiel v Macedónsku regler na Burgmane - prebíjal a odfajčil mi ročnú baterku. Nepoznal som príčinu a kúpil som tam ďalšiu pretože som chcel jazdit. Za dva dni bola v pr*d*li aj tá. Ak by som mal vtedy voltmeter mohol som hneď zlý regler odhaliť a ušetrit za 2 akumulátory.
dando - chcem merať palubné napätie trvale, aby som znova takto nedopadol