Choď na obsah Choď na menu
 


Varadero XL 1000 r.2003

Video

 

MOTOR:

 

Naskakuje okamžite a aj v zime bez použitia klapky. Od dvojvalca by som čakal reakcie pri zmene zaťaženia, trhanie či cukanie pri prechode z brzdenia motorom ku ťahu či naopak, čo bolo typické pre Transalpa či Afriku. Ale omyl. Úplne sametové prechody pri zmene zaťaženia motora, žiadne skákanie či cukanie, motor sa v tomto ohľade správa ako keby to bol štvorvalec. V stredných otáčkach si trúfam povedať že ide ešte pravidelnejšie ako 4-valec, na malé pootočenia plynu nereaguje trhnutím (ako napríklad živá R6 či Pan), dosiahnutie plynulej turistickej jazdy nie je teda žiaden problém. Varadero proste ide pravidelne a nevyžaduje to žiadne veľké sústredenie jazdca. Vo vysokých otáčkach sa charakter zvuku príliš nemení, nezosilní sa veľmi ani keď točím 9.000, ide stále tak nejako rovnako. Obrovský ťah nastáva až pri poriadnom otočení plynovou rukoväťou, čo potvrdzujú aj merania. Zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy (stovku dosiahnete na jednotke), na zadné ide len otočením plynu aj na jednotke aj na dvojke, nie je treba rýchle pustenie spojky. V medzi zrýchleniach, napr. zo 100-160 je dokonca rýchlejšia ako VFR.

 

1698116.jpg

 

Ale táto motorka nezvádza jazdca k nejakému vytáčaniu a k veľkým rýchlostným výkonom, ale ani k pomalej jazde. Jazdca nabáda ísť v stredných otáčkach, plynule a veľmi svižne. Za prirodzenú považujete rýchlosť na ceste prvej triedy okolo 140 km/h, na diaľnici okolo 160-180 km/h. Necítiť na nej rýchlosť, je dobre stále sledovať tachometer. V bežnej premávke, či na prázdnych serpentínach nie je problém byt rýchlejší ako to najrýchlejšie Porsche, a to bez veľkej námahy či riskovania. Motor sa však nespráva celkom uspokojivo v nízkych otáčkach. Nie je možné s ním ísť bez pomoci spojky veľmi pomaly, napr. 5 km/h (čo nie je problém u Pan Europeana alebo u veľkého choppera), keď človek hľadá pomaličky miesto na parkovanie tak to ide jedine cez spojku. Je to zaujímavé, lebo Africa Twin dokáže ísť aj úplne pomaly, a má podobný motor. Plynulý záťah má až od 2.500 otáčok. Najkrajšie ide pri asi 5-6.000 otáčkach, vtedy len tak spokojne ticho pradie ako mačka. Zvuk motora je počuť, jeho charakter sa mení podľa otáčok a zaťaženia. Je možné prinútiť ho bublať ako chopper, vie vrčať ako vrtuľové lietadlo, či priasť ako kocúr, má minimálne 5 úplne rôznych zvukov. Zvuk Varadera odplašuje zvieratá. Zrejme im pripomína zvuk rapkáčika ktorými polovníci nadháňajú zver. Jeleň do vozovky proste nevstúpi. Keď počuje Varadero, tak sa otočí a vráti sa do lesa. Napr. tiché BMW je naopak v takejto situácii životu nebezpečné. Vodiči áut Varadero počujú prichádzať, ale neobťažuje hlukom ako niektoré choppre a neprovokuje.

 

PREVODOVKA:

Prekvapila ma hlavne jednotka, ktorá na rozdiel od iných motoriek zapadne úplne bezhlučne. Keď sa preraďuje v správnych otáčkach, tak je prevodovka úplne bezhlučná a presná (za predpokladu že máte doliate dosť oleja). Šestku použijete jedine na diaľnici, po kľukatej ceste radíte väčšinou medzi 3-4. prevodovým stupňom. Varadero má veľký krútiaci moment, číže veľký výkon v malých otáčkach, a pri športovom prejazde zákrut podraďovať nemusíte. Má dosť sily aj dole, aby vás vytiahlo zo zákruty aj pri 4.000/min. Na šestke pri rýchlosti 150 km/h točí 5.000 otáčok. Ak sa pri radení rýchlostí urobí chyba, napríklad sa zaradí príliš nízky stupeň pri jazde z kopca, tak vtedy je preradenie hlučné.

 

2006hondavaraderoa1031rif5.jpg

 

 

SPOJKA:

 

Za takú cenu by už mohla byť hydraulická. Napriek tomu mechanická spojka funguje skvele. Oddeľuje perfektne aj za studena, dá sa ovládať jedným prstom minimálnou silou (čo je dôležité v teréne, ostatné prsty môžu zostať na rukoväti). Páčka spojky sa dá nastaviť podľa dĺžky prstov.

 

zx19wl.jpg

 

 

RÁM:

 

V zákrutách aj pri extrémnom zaťažení a extrémnom náklone drží perfektne. Ani náznak krútenia sa ako pri Yamahe XJR1300. Osobne som nejazdil na stroji, ktorý by sa ľahšie klopil do zákruty. Bez strachu sa dá vysadnúť, ísť až na koleno a preklápať pekne od stupačky k stupačke. Pri rýchlostiach cez 200 km/h je možné pocítiť mierne vibrácie riadidiel. Predné koleso však malo stále perfektný kontakt s povrchom a tak som žiadne nebezpečie nepocítil. Keď som namontoval padáky GIVI, tak akékoľvek pendlovanie rámu prestalo. Rám sa padákmi dostatočne zosilnil a je teraz úplne dokonale tuhý a nehybný vo všetkých situáciách.

 

1645.2.2.jpg

 

ODPRUŽENIE:

Je skvelé. Dostatočne tuhé pre športovú jazdu, stroj sa nikdy nerozvlní v zákrute. Dostatočne veľké zdvihy fungujú aj na zlej ceste, nejaká tá jama v bočnom náklone nie je nebezpečná. Zadok je nastaviteľný podľa zaťaženia, príliš mäkko by som ho však kvôli bezpečnosti nenastavoval, stačí ho nastaviť niekde v strede na 4. klik. Pruženie je komfortné, porovnateľné s autom, prejazd jamou nesekne do chrbtice ako jazdca na choppri. Pri prejazde veľkými jamami sa môže počas jazdy jazdec aj spolujazdec postaviť do stupačiek, o čom môžu jogurtisti alebo choppristi iba snívať.

 

ERGONÓMIA:

 

Fantastická. Obaja sedia vysoko, jazdec ma skvelý výhľad. Pri mojej výške vidím ponad strechu Škody Octavie, či môžem predbiehať alebo nie. Ak sa postavím do stupačiek, tak vidím aj ponad strechy terénnych vozov. Poloha jazdca je vystretá, a teda môžem skvele otáčať hlavou do strán (čo je na superšporte problém - hlava je dole a nič poriadne nevidno). Riadidlá sú široké, vysoké, poskytujú skvelú kontrolu nad strojom aj na zlej ceste, v spätných zrkadlách skvele vidno, slepý uhol je takmer nulový (na R6 som v zrkadlách nevidel skoro nič, jedine ak moje ramená). Zrkadlá sa pri veľkých rýchlostiach, či pri prejazde terénom ani nepohnú, ostávajú stále rovnako nastavené (na GSX1400 alebo XJR1300 sa neustále posúvajú). Spolujazdec má vzorné bočné masívne hrubé držadlá, nemusí sa držať jazdca ako na naháčoch BMW, ktoré nemajú držadlá žiadne (keď idú dvaja chlapi vyzerajú na Rocksteri ako buzeranti), nemusí sa držať ani vzadu ako na japonských naháčoch, kde sa mu rýchlo unavia ruky a nemôže sa ani postaviť do stupačiek keď sa drží vzadu. Ani sa nemusí len opierať o kufor ako na BMW K1200GT ktoré nemá držiaky žiadne, a doráňať si chrbát o kufor pri prejazde hrboľov. Spolujazdec má stupačky nízko a má vystreté nohy, čo je veľmi pohodlné. Výfuky sú úplne schované a nedá sa o ne popáliť. Nie je možné si ani pripáliť podrážku o výfuk pri nasadaní ako na TDM, ani sa nie je možné popáliť o výfuk pri páde, ako na chopproch. Spolujazdec má sedadlo vyššie a skvele vidí. Nikdy nenastane nepohodlný záklon jazdca s bolesťami v chrbte, ani naťahovanie sa dopredu za riadidlami s bolesťami v zápästiach. Proste ideálna uvoľnená poloha jazdca aj spolujazdca. Žiaden extrém v posede ako na chopri alebo superšporte. Len funkčnosť a pohodlie. Sedadlo je úplne špičkové. Je široké, dobre čalúnené, absolútne nebolí zadok ani po viachodinovom sedení bez prestávky. Denné etapy 1000 km nie sú žiaden problém, človek po jazde Varaderom nie je unavený viac ako po jazde autom.

 

honda-xl1000v-varadero-2003.jpg